Širokoúhlá progresivní korejská reakce

Musím se omluvit za neaktuálnost svého minulého příspěvku o ostrosti v krajině, který jsem v první verzi napsal už koncem minulého roku a publikoval na serveru Paladix.cz. Do tohoto blogu jsem jej zařadil z nutnosti zachovat posloupnost oněch úvah o fotografii. A hle – nyní už je tady reakce mladé korejské firmy Samyang, která podobné širokáče, po nichž jsem volal, dala na trh. Objektivy s ohniskovou vzdáleností 12 a dokonce 10 mm a světelností 2 a 2,8. Tedy superširokáče pro formát APS-C, který jakoby již definitivně zaujal místo zastávané v analogové době kinofilmem.

Oproti mým představám mají vysokou světelnost a díky tomu, a jistě i úpravě sklonu dopadu světelných paprsků na čip, i více čoček (12 první a druhý zmíněný dokonce 14). Podíváte-li se na jeho provedení, pak se snad i rýsuje odpověď proč: Mít světelnost 1:4, byly by čočky objektivu malé až k nedůvěryhodnosti. Nešlo by ani o úsporu skla a na trhu by byly řazeny až někde za levnými sety. Přitom mají supernovinky těch nejlepších profi skel – NCS nanokrystalovou antireflexní vrstvu, čočky asférické a ze skel s nízkou disperzí. A manuální ostření, po kterém u takových objektivů volám.

Samyang 12 mm/f2

Širokoúhlý objektiv Samyang 12 mm / f2 s přepočtenou ohniskovou vzdáleností 18 mm

Nehodlám, tady dělat reklamu tomu či onomu výrobci, po předešlých úvahách jsem však považoval za povinnost si takový objektiv pořídit. Samyang 12 mm f/2 rozhodně naplnil mé očekávání na brilantní kresbu, minimální vinětaci a téměř žádné zkreslení. Za odpovídající a přijatelnou cenu. Musím uznat, že si výrobce poradil i s korekcí otvorové vady a objektiv perfektně kreslí i při cloně 16, čímž zneutralizoval mé volání po nízkých světelnostech. Pro FF formát je pochopitelně k mání řada obdobně koncipovaných objektivů s manuálním ostřením a firma připravila i varianty určené pro videokamery s mechanickým přenosem vzdálenosti a clony. Vývoj prostě jde kupředu – třeba i u výrobců nezatížených slavnými jmény.

V této souvislosti se nabízí zmínka o na trh nově uváděném objektivu Russar+ 20 mm f/5,6 ruské společnosti Lomography, který vykreslí i FF formát. Měl by tedy více odpovídat požadavkům, které jsem v předešlých statích definoval na nízkou světelnost a krátkou stavební délku. Ukázkové fotografie s poměrně značnou vinětací však nepřesvědčují tak, jako ty korejské. Ukazuje se, že objektiv je patrně konstruován ke snímání na film a inovovaná konstrukce dostatečně nekoriguje specifika snímání na čip. Uváděná cena cca 600 EUR, v poměru k Samyangům dvojnásobná, rovněž nepřesvědčuje.